تاثیر نور در دکوراسیون داخلی مدرن، راهکار های افزایش نور در دیزاین از صنعت شیشه آریا   نور در دکوراسیون محیط های داخلی کاری ضروری است. به وسیله نور است که ما می توانیم اطرافمان را ببینیم. لویی کان در کتاب هنر نور و معماری می گوید: “از دیدگاه هنر معماری هیچ فضایی فضای حقیقی نیست، مگر این که از نور طبیعی برخوردار باشد”. در این مقاله همراه ما باشید تا مطالب جذابی را در مورد نقش نور در دکوراسیون را خدمت شما توضیح دهیم. در ادامه همراه ما باشید:

 

 

نقش نور در دکوراسیون داخلی

زمانی که  برای خانه خویش لوازم و اثاثیه ای می خرید، وقتی آن ها را با سلیقه دلخواه خودتان می چینید  باید به نورپردازی مناسب فضای خانه نیز دقت داشته باشید. محل تابش نور خورشید به داخل خانه، نورهای مصنوعی از چراغ ها و لوستر ها و غیره همه در زیبایی دکوراسیون خانه نقش دارند. اجسام بازتاب دهنده نور، از وسایل شیشه ‎ای و آینه‎ ای گرفته تا سطوح صیقلی و براق، نورهای زیبا و دلربایی را به وجود می آورند. این نورها علاوه بر درخشان تر دیده شدن فضا، باعث می شود چشم پوشی از آن ها غیر ممکن باشد. نورها با وجود این که ظاهر برابری را دارا می باشند، از نظر آرایش رنگی از هم  متفاوت هستند.

 

تاثیر نور طبیعی در دکوراسیون

نور طبیعی ویژگی های منحصر به فردی دارد که قابل مقایسه با نورهای مصنوعی نیست. در نورپردازی طبیعی فقط نورپردازی به وسیله خورشید صورت می گیرد. نور یکی از منابع مهم و حیاتی در زندگی است. در ساختمان سازی نور یکی از بنیادی ترین چیز در دکوراسیون داخلی است. نور چیزی است که قدرت بینایی ما را برای دیدن محیط و اشیای اطراف بالا می برد. نور طبیعی نقش مهمی را در احیای محیط بر عهده دارد. زمانی که شما با نور خورشید از خواب بیدار می شوید یا تابش زیبای آن را بر روی شیشه ها و یا انعکاس نور در آینه و افزایش روشنایی فضا می بینید، در حقیقت سلامت روانی شما بالا می رود. نور طبیعی سبب روشن و بزرگتر دیده شدن فضا و انواع دکوراسیون داخلی می شود. هر طرف جغرافیایی نورگیری و نورپردازی ویژه خود را می خواهد.

 

تاثیر تابش نور در فضای منزل

با توجه به طرف قرار گیری اتاق ها، نور با زاویه ها و شدت های گوناگونی به فضای خانه می تابد. اتاق های شمالی دارای نور کم و غیر مستقیم هستند. به کار بردن طیف های سرد رنگی سبب سردتر شدن فضای اتاق می شود. به همین سبب به کار بردن رنگ های گرم، فضای خانه را گرم تر و براق تر می کنند. اتاق های جنوبی نور زیادی را به سمت خود جذب می کنند. اگر دوست دارید نورگیر بودن اتاق را تشدید کنید، طیف های گرم را مورد استفاده قرار دهید. در غیر این صورت برای خنک و با روح کردن محیط اتاق، طیف های سرد را می توانید مورد استفاده قرار دهید. اتاق های شرقی قبل از ظهر از نور گرم و زردی برخوردار هستند. بعد. از ظهر رنگ نور به رنگ آبی تغییر می کند.

برای این فضاها رنگ های نارنجی، زرد، و قرمز می تواند انتخاب های بسیار خوبی باشد. در اتاق های غربی نور غروب در این اتاق ها رنگ های گرمی را به محیط به ارمغان می آورد. نور کم صبح سبب می شود که سایه هایی در فضا به وجود بیاید و رنگ ها مات تر و تیره تر به نظر برسد. رنگ های آبی و سبز می تواند انتخاب های بسیار خوبی برای این اتاق ها باشد.

افزایش نور در دکوراسیون داخلی و دیزاین منزل مدرن و سنتی با راهکار های ساده|صنعت شیشه آریا

با نورپردازی اصولی ابعاد خانه خود را تغییر دهید

نورپردازی،  اگر به خوبی در خانه مورد استفاده قرار گیرد می تواند اندازه فضا و زیبایی اتاق پذیرایی و اتاق خواب تغییر کند. شیوه قرارگیری نورهای متنوع از قبیل لوستر، آویز و نورهای مخفی تأثیر بسیار زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی دارد. متریال و مبلمانی که در خانه از آن ها استفاده می کنید با به کار بردن نورپردازی مناسب توانایی این را دارد که کار کرد زیبا و جذابی داشته باشند. به کار بردن نورپردازی قابلیت این را دارد که رنگ های کلی یک اتاق و سطوحی که نور از آن بازتاب می شود را جذاب و دلربا کند.

رنگ های تیره فضای اتاق را می توانند کوچکتر و تنگ تر به نظر برسد. رنگ های روشن در دیوار نیز باعث بزرگ تر دیده شدن فضا می شوند. برخی از انواع نورپردازی ها با روشنایی زیادتر دیوارها به این توهم یاری می کنند. توهمی که ناشی از رنگ و نورپردازی به وجود می آید، قابلیت این را دارد که خانه شما را بزرگ تر از اندازه واقعی نشان دهد. نور جهت دار مثل چراغ های خطی مسیر دار، رنگ دیوار را  می توانند نرم جلوه دهند.

همچنین نورپردازی در بسیاری از مواقع توانایی این را دارد که جهت روشن کردن کف انجام شود. اگر کف ما سرامیک یا سنگ روشن و بازتاب کننده نور باشد زیبایی دو برابری را برای خانه شما به ارمغان می آورد. چراغ هایی که در وسط اتاق آویزان شده و نور فضا یا نور دیوار را فراهم می کند. در هر دو صورت، این می تواند بر شیوه روشن یا تیره بودن رنگی یک بخش تاثیر گذار است.

 

چگونه می توان از حداکثر نور طبیعی به درستی استفاده کرد؟

استفاده صحیح از نور طبیعی یکی از موارد مهمی است که ساختمان می تواند آن را دارا باشد. هرچند کیفیت روشنایی در بخش های گوناگون امکان دارد بسته به محل تعبیه اتاق ها مختلف باشد، اما در مواردی برعکس هم باشد. شیوه دریافت نور بر درک افراد از فضا، آرامش، دلپذیری، حفظ حریم خصوصی،پیچیدگی روشنی تصویر موثر است. موقع طراحی فضای داخلی باید به نورپردازی توجه شود؛ به این دلیل که رنگ، زاویه و ارتفاع نور روز با زمان روز و طرف قطب نما مختلف خواهد بود. در نتیجه اگر شما از جمله اشخاصی هستید که می خواهید نور فراوانی را در طول روز به دست آورید؛ شایسته است از اماکنی که به طرف جنوب هستند برای ساخت آشپزخانه، اتاق نشیمن و غیره مورد استفاده قرار دهید.

اتاق هایی که به طرف شمال هستند از دمای پایین تری برخوردار هستند، به این خاطر که نور خورشید کمتری را جذب می کنند. فضاهایی از خانه که رو به شرق هستند را می توان از جمله اماکنی به شمار آورد که زودتر از سایر قسمت ها روشن می شوند، اما با گذشت چند ساعت از طلوع خورشید این اتاق ها دیگر نوری را جذب نمی کنند. برای متعادل کردن نور خورشید هنگام طلوع شایسته است نورهای مصنوعی به کار ببرند. همچنین این کار را برای اتاق هایی که به سمت شمال هستند نیز می توانید انجام دهید.

 

تاثیر نور بر دکوراسیون داخلی

نورپردازی از چهار راه بر ظاهر دکوراسیون داخلی تاثیر گذار است به این صورت:

  • مدیریت رنگ

به کارگیری نورپردازی می تواند تاثیر رنگ محیط یا سطحی که مورد نظر نور تعبیه شده را کم یا زیاد کند. همان طوری که گفته شد رنگ های تیره، محیط را کوچک تر جلوه می دهند؛ در حالی که رنگ های روشن نتیجه برعکسی دارند. اینکه حجم فضا چگونه به نظر می رسد به نور منعکس شده از دیوارها بستگی دارد. برخی از انواع نورپردازی سبب شده است که فضا بزرگ تر از آنچه چیزی که هست به نظر برسد. علاوه بر این نورپردازی جهت دار دیوار را ظریف تر نشان می دهد. چراغ های هالوژن هم یک نور ملایم رو به دیوار نمی تابند، بلکه به کف زمین می تابند. نور این چراغ ها با نور لامپ هایی که از وسط اتاق آویزان می شوند و نور کلی به محیط می دهند، مختلف هستند. در هر دو صورت، نور می تواند جلوه دیوارهای با رنگ روشن یا تیره را تحت تاثیر خود قرار دهد.

تاثیر نور پردازی جهت دار در روشنایی دکوراسیون های داخلی |صنعت شیشه آریا

  • نورپردازی جهت دار

نورپردازی خطی یک نمونه کامل از نورپردازی مکانی است که یک عنصر ویژه را در محیط چشمگیر و نمایان می کند. نوع نورپردازی را می توان برای جلب توجه به سمت یک عکس، یک گلدان در راهروی ورودی یا کانتر آشپزخانه به کار برد. با هدف چشمگیر کردن دیوار یا چیزهایی که روی آن قرار گرفته و منصوب شده، می توان نورهای مخفی را در سقف یا کف به کار برد. در این صورت در ستون های عمودی نور تولید شده و با مغایرت آن ها با نور کلی محیط، زیبایی فضا چند برابر شود.

 

  • کارکرد

یکی از نقش های اساسی نورپردازی در دکوراسیون، کارکرد است. نورپردازی باید جهت دار باشد وگرنه تنها برق را مصرف می کند. لوسترها نه فقط در سراها، سالن ها، راهروها و اتاق های بزرگ به سبب طراحی آن ها برای قرارگیری در مرکز به کار برده می شوند، بلکه روشنایی بسیار خوبی را برای فضا تامین می کنند. نصب لامپ های دیوارکوب در راهروی ورودی سالن از نظر بصری بر طول و اندازه آن اضافه می کند و   راه را روشن می کند. برای میز کار و یا هر مکانی که کارکرد از روشنایی کلی اتاق با اهمیت تر است،  نورپردازی کاری را به کار ببرید.

  • فضا

هم نور طبیعی و هم نور مصنوعی شاید باعث خطای شوند. تلاش کنید نور طبیعی به اتاق های تاریک باشد. اگر اتاق کم نور باشد و شما توانایی این را ندارید که  نور طبیعی در مورد استفاده قرار دهید، لامپ های کنجی، لامپ های دیوار کوب و لامپ های سقفی که از مرکز آویزان می شوند می توانند کمک شایانی به افزایش روشنایی فضا و بزرگ تر دیده شدن محیط کنند. این تکنیک را شما می توانید برای هر محیط و فضایی از جمله محل کار و خانه به کار ببرید.

تاثیر روشنایی و نور در بزرگ تر نشان دادن دکوراسیون داخلی و فضاهای کوچک|صنعت شیشه آریا

کلام آخر

نور اهمیت مهمی در دکوراسیون دارد. همین نور باعث کوچک تر و یا بررگ تر دیده شدن فضای خانه می شوند. همانطور که گفتیم نور از چند جهت از جمله کارکرد، رنگ نور، جهت نور وغیره بر دکوراسیون تاثیر می گذارد.