بحث ساختمان سازی در دنیای کنونی بسیار تغییر پیدا کرده است. یکی از دگرگونی های بسیار قابل تمرکز آن بحث زیباسازی و دکوراسیون داخلی منازل بوده که الان جایگاه به خصوصی پیدا کرده است. از آنجایی که قسمت قابل توجهی از محیط داخلی منازل را دیوارها پدید می آورند و دیوارها هم همیشه مشکلاتی از قبیل ترک خوردن، کثیف شدن و غیره دارند، پس به بحث زیباسازی دیوارها زیاد پرداخته شده است. یکی از محصولات جدیدی که این روزها در ساختمان سازی مورد توجه قرار گرفته است، دیوارپوش ها هستند. در این مقاله قصد داریم، به معرفی دیوارپوش ها و انواع رایج آن‌ ها مخصوصا نوع ضد آب آن ها بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

دیوار پوش چیست؟

دیوارپوش ها از محصولاتی هستند که برای پوشش بسیاری از واحد ها کاربرد دارند. این محصولات نه فقط برای زیبایی بلکه برای نگهداری از دیوارها در برابر ضربه و یا خط و خش مورد استفاده قرار می گیرند. البته موارد کاربرد این محصولات بسیار وسیع است و برخی از آن ها فقط برای زیبایی و تزیین در واحدها هستند. به طور کلی شما باید در موقع خرید به نیاز خود توجه خاصی داشته باشید و با در نظر گرفتن این نکته که چه چشم داشتی از دیوارپوش دارید، بهترین و مناسب ترین گزینش را انجام دهید. دیوارپوش ضد آب یکی از محصولاتی است که برای سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد فراوانی در این زمینه ها دارد.

با دیوار پوش ضد آب بیشتر آشنا شوید

 این دیوارپوش ها که با لقب دیوار کوب هم شناخته می شوند با پوشاندن دیوارها نمای مناسبی به دکوراسیون منازل می بخشند. دیوار پوش های ضد آب نیز به لقب عایق رطوبت معروف هستند. این دیوار پوش ها در همه بخش های ساختمان از قبیل اتاق ها، پذیرایی، حمام و سرویس بهداشتی و غیره  کاربرد دارند. شما باید دقت داشته باشید که برای هر یک از این قسمت ها دیوارپوش مخصوص خودش را به کار ببرید.

ویژگی دیوارپوش های ضد آب این روزها مورد توجه بسیار زیادی از طراحان ساختمان و تولید کنندگان قرار گرفته است. این دیوارپوش های ضد آب جانشین بسیار خوبی برای کاشی و سرامیک های مورد استفاده در سرویس های بهداشتی و قسمت های مرطوب هستند.

انواع دیوار پوش ضد آب

با وجود اینکه بیشتر دیوارپوش های کنونی در برابر مایعات پایدار و ماندگار هستند ولی برخی از این محصولات را نمی توان برای مناطقی که دارای رطوبت هستند، به کار برد. برای عنوان مثال می شود گفت که الان بیشتر کاغذ دیواری های موجود در بازار توانایی شست و شو را دارند و شما می توانید با به کار بردن مایعات آن ها را تمیز کنید. اما زمانی که این محصولات را در هم جواری دیوارهایی که از رطوبت بالا برخوردارند مانند دیوار حمام نصب کنید، بعد از مدت زمان کوتاهی کم کم خراب شده و در نهایت عمر کوتاهی خواهند داشت.

به طور کلی برای محل هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی، شایسته است دیوار پوش هایی به کار برده شود که در برابر نفوذ آب مقاوم هستند؛ زیرا این محصولات قابلیت این را دارند که در برابر رطوبت هوا مقاومت زیادی داشته باشند. از شناخته شده ترین محصولات در این زمینه می توانیم به دیوارپوش های PVC، کاشی، سنگ، پنل های لمینتی، ورق های پلاستیکی و یا شیشه اشاره کنیم. از بین این موارد نیز می توان گفت دیوارپوش پی وی سی و یا پلاستیکی طرفداران زیادی دارند.

انواع دیوار پوش ضد آب

دلیل استفاده از دیوارپوش ضدآب در حمام و سرویس بهداشتی چیست؟

این محصولات در برابر نم و رطوبت مقاومت بسیار زیادی را دارند و در این مواقع جلوی ترک خوردگی و یا پوسیدگی را می گیرند، به همین سبب در بخش ها و مناطقی  که با آب سروکار زیادی دارند از آن ها استفاده می شود. البته این محصولات را می توان در اماکن پر رفت و آمد که به نظافت زیاد احتیاج دارند نیز نصب کنید. در این صورت با به کار بردن شوینده ها و مایعات توانایی این را خواهید داشت تا در زمان کوتاهی کار نظافت را انجام دهید. اما بیشترین کاربرد این محصولات در حمام و سرویس بهداشتی است که با آب سروکار زیادی دارند. دیوار پوش نصب شده در این اماکن باید به صورتی باشد که مایعات را به لایه های تحتانی انتقال ندهد.

دیوارپوش ضد آب پی وی سی

این نوع دیوارپوش ضد آب برای حمام و سرویس بهداشتی را می توان از محبوب ترین انواع محصولات نام برد که در دکوراسیون داخلی کاربرد فراوانی دارند. بافت آن‌ ها از پلی وینیل کلراید است که از جنس پلاستیک هستند و در ساخت و ساز بسیار به کار برده می شوند. این محصول در طرح ها و رنگ های بسیار گوناگونی در بازار عرضه می شوند و موجود هستند. شما می توانید از آن به عنوان گزینه ایی برای زیبایی نیز به کار ببرید. همچنین به دلیل تشکیل آن از پلاستیک، کاملا در برابر مایعات و رطوبت مقاومت هستند.

همچنین این محصولات بازدارنده بسیار مناسبی برای حرارت، برودت و صوت برای واحدها هستند. طول عمر بالای آن‌ ها باعث می شود تا مصرف کنندگان زیادی را به  سمت خود جذب کنند. به طور کلی می توانیم بیان کنیم برای پوشش دیوار، این مورد می تواند بهترین گزینه از هر نظر حتی از لحاظ قیمت نیز باشد.

دیوارپوش ضد آب لمینت

این نوع از دیوارپوش ها نیز در برابر نفوذ آب و مایعات نفوذ ناپذیرند. همچنین در برابر مقاومت بسیار بالایی دارند و می توان آن ها را در حمام و سرویس بهداشتی به آسانی نصب کرد. این محصول دارای طرح ها و رنگ های متنوعی است و می توانید آن ها را به آسانی با دیگر اجزای دکوراسیون داخلی هماهنگ کنید. همچنین دیوارپوش ضد آب لمینت را در دو صورت ورق و یا کاشی می توانید پیدا کنید که هر دو مزایا و کاربرد های فراوانی دارند.

دیوارپوش ضد آب لمینت

دیوارپوش کاشی

کاشی ها را در بسیاری از مناطق مانند دیوار و حتی کف نصب می کنند. این محصولات با وجود سادگی، زیبایی بسیار زیادی را برای فضای مورد نظر پدید می آورند. به جرات می شود گفت یکی از مناسب ترین محصولاتی که از نفوذ آب به لایه های تحتانی جلوگیری می کنند، دیوارپوش کاشی است. این محصولات را در انواع متنوع و جنس های گوناگون می توانید پیدا کنید. همه این محصولات در برابر آب مقاوم هستند. حتی شما توانایی این را دارید که با به کار بردن فشار آب آن ها را تمیز کنید. تنوع در طرح های این محصولات فراوان است و شما می توانید به آسانی از میان مدل های متنوع آن ها، یک مورد را برای دکوراسیون داخلی خود به کار ببرید. همچنین کاشی ها ظرافت بسیار زیادی دارند و قیمت آن ها در مقایسه با دیوارپوش های ساخته شده از پلاستیک کمی بالاتر است.

دیوارپوش سنگی

سنگ یکی از محصولاتی است که در طبیعت یافت می شود. همانطور که می دانید سال ها زمان می برد تا این سنگ دچار آسیبی شود و به شکل خاک درآید. دیوارپوش های سنگی در برابر آب و مایعات دیگر مقاومت زیاد دارند. شما می توانید آن ها را برای حمام و دستشویی به آسانی به کار ببرید. این محصولات با نمای  ویژه ایی که دارند محلی را که قرار است در آن نصب شود را به یک فضای کاملا لوکس مبدل می کنند. شما در اکثر هتل های لوکس نیز می توانید سنگ های به کار برده شده آن را ببینید. سنگ ها از لحاظ قیمت در بین دیوارپوش های دیگر گران تر به شمار می روند. همچنین نصب آن ها می تواند زمان بر باشد و از هزینه بالاتری نیز داشته باشد.

دیوارپوش های شیشه ای

این نوع از دیوارپوش ها نیز برای بسیاری از واحدها مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید آن ها را در طرح ها و رنگ های متفاوتی مورد استفاده قرار دهید. دیوارپوش های شیشه ای نیز به طور صد درصدی در برابر آب مقاوم هستند و می توانید به آسانی آن ها در سرویس بهداشتی و یا حمام به کار ببرید. البته این محصولات در آشپز خانه ها نیز کاربرد دارند و طرفدار بیشتری را به خود جذب می کنند. این موضوع به  نظافت راحت آن ها می تواند برگردد.

دیوارپوش اکریلیک

می توان گفت دیوارپوش های اکریلیک از پرمصرف ترین مواد برای حمام و سرویس بهداشتی هستند که در واحدها آن ها را به کار می برند. نصب این محصولات زمان بر نیست و در زمان کوتاهی انجام می گیرد و کار خیلی دشواری محسوب نمی شود. همچنین گوناگونی در طرح و رنگ این نمونه ها نیز در بازار بسیار زیاد است.  از این رو می توانید به آسانی آن ها را با دکوراسیون داخلی خود هماهنگ کنید. البته نسبت به طرح ها و مدل هایی که دارند، از قیمت های متفاوتی نیز برخوردار هستند.

دیوارکوب های پلاستیکی و فلزی

یکی از کم هزینه ترین گزینه هایی که برای پوشاندن دیوار حمام و سرویس های بهداشتی وجود دارد، استفاده از دیوار کوب های پلاستیکی است. این محصولات کیفیت پایین تری نسبت به سایرین دارد. اما تایل های فلزی محصولات ویژه ایی هستند که جلوه ایی  مدرن و درخشان را به سرویس بهداشتی و حمام شما می بخشد. این دیوار پوش ها به مرور زمان خراب نمی شوند و زنگاری نمی زنند. به این دلیل که لایه رنگی روی آن ها مانع از پدید آمدن اکسید روی فلز می شود.

دیوارکوب های پلاستیکی و فلزی

سخن پایانی

پیش از ساخت دیوارپوش ها، با هدف زیباسازی دیوارها رنگ و کاغذهای دیواری یا پوسترها به کار برده می شد. ولی امروزه این کارها توسعه چشمگیری کرده است و دیوارپوش ها با طرح و رنگ های بسیار گوناگون و با خصوصیات مطلوب تر به کار برده می شوند. ما در این مقاله انواع دیوار پوش ضد آب برای حمام و سرویس بهداشتی را خدمت شما عزیزان توضیح دادیم. امیدوارم که از مطالب فوق بهره کافی را برده باشید.