در ایران همواره گچبری سنتی از دیرباز رونق بسیاری داشته است. گچبری سنتی ایرانی در دوره های مختلف تاریخ توانسته با طرح های چشمگیر و زیبا توجه همگان را به خود جلب کند. برای مشاهده طرح های زیبا از سبک های مختلف گچبری، می ‌توانید نگاهی به خانه های قدیمی و ساختمان های مجلل بیاندازید. اگر شما نیز تمایل دارید از گچبری سنتی و دستی ساختمان در دکوراسیون داخلی خود استفاده کنید، بهتر است بیشتر با این هنر آشنا شوید.در ادامه همراه ما باشید:

گچبری سنتی ساختمان چیست؟

گچبری سنتی به عنوان یک پدیده هنری در کشور ایران شناخته می ‌شود. به دلیل مزایای فوق ‌العاده گچبری، این هنر در بسیاری از منازل و ساختمان ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. بیشتر هنرمندان معتقدند که در طول تاریخ توجه زیادی به این هنر نشده است. محبوبیت گچبری به این دلیل است که شیوه هاي مختلف زیبا شناختی در حال حاضر با تمام کارایی های خود نتوانسته جایگزینی برای گچبری باشد؛ چرا که متریال اولیه این هنر بسیار ارزان است. علاوه بر این گچ از خواص ویژه ای برخوردار است؛ از این رو به کار گیری گچ برای زیبا سازی و تزئین ساختمان ها امکان پذیر شده است.

گچبری از زیبایی و جاذبه زیادی برخوردار است. چنان که می‌ توانید تاثیر این هنر را در جوامع بسیاری مشاهده کنید. یکی از نمونه های استفاده از گچبری، موزه لوور پاریس است که برخی از قطعه های آن در موزه ملی کشور ایران نگهداری می ‌شود. هنر گچبری علاوه بر اینکه یک روش زینت بخشیدن تزیین ارزان تلقی می ‌شود، چشم انداز بسیاری نیز دارد. با استفاده از این هنر اصیل می ‌توانید خانه های یکنواخت خود را به خانه های مجلل و شیک تبدیل کنید.

سبک های گچبری سنتی و دستی

هنر گچبری دارای سبک های مختلفی است. هر کدام از این سبک ها می توانند به راحتی منزلتان را تزیین‌ کنند. هر یک از سبک های هنر گچبری در دوره های خاصی از تاریخ نظر بسیاری را به خود جلب کرده اند. گچبری با توجه به مدل خاصی که دارد، نیازمند بازه زمانی هستند تا آن مدل اجرا شود. اصلی ترین سبک های هنر گچبری عبارت اند از:

  1. گچبری معرق: گچبری معرق همانند کاشی کاری به سبک معرق است. برای اجرای گچبری معرق در ابتدا ملات گچ را به سمت دلخواه می ‌برند و سپس مانند پازل به هم وصل می‌ کنند. برای یکسان شدن زمینه کار از ملات سفید استفاده می کنند. سبک گچبری لایه ای پیشرفته تر از این سبک است. برای ایجاد یک طرح خاص، از چند لایه گچ استفاده می کنند. هر کدام از لایه ها می توانند رنگ های متفاوتی داشته باشند. بهتر است بدانید که رنگ کردن مدل های گچبری امروزه چندان خوشایند نیست، مگر اینکه از رنگ طلایی برای بخش های اصلی استفاده کنید.
  2. گچبری کلوخی: گچبری سبک کلوخی بیشتر در عمارت ها و کاخ ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سبک از طریق نفوذ فرهنگ غربی بر طرح های گچبری به وجود آمده است.
  3. گچبری برهشته: واژه برهشته به معنای همان برجسته می باشد. این سبک برای گچبری هایی استفاده می شود که طرح ها و خطوط آن به صورت برجسته هستند. ناگفته نماند که گچبری سلطنتی با این طرح نقاط مشترک بسیاری دارد.
گچبری سنتی ساختمان

تفاوت گچبری سنتی با مدرن

گچبری سنتی و مدرن از اختلافات بسیاری برخوردار هستند. امروزه انواع گچبری مدرن توانسته جايگزين گچبری های سنتی شود. موارد زیر برخی از تفاوت میان گچبری سنتی با مدرنهستند:

  1. در مدل های سنتی رنگ آمیزی به صورت مازاد دیده می شود. در صورتی که در گچبری های مدرن از رنگ استفاده نمی ‌شود؛ چرا که ممکن است از زیبایی این سبک کاسته شود. در گچبری مدرن به جای استفاده از رنگ، از نور های مخفی برای افزایش زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. در سبک سنتی معمولا از گچبری های پیچیده و سنگین استفاده می شود و در این صورت هم هزینه ها بیشتر است و هم اجرای این طرح ها زمان بر خواهد بود. اما در سبک مدرن طرح ها ظریف و ساده هستند و مدت زمان زیادی نیاز ندارند. گچبری مدرن برای خانه های هوشمند و جدید طرح های مدرن می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.
  3. در گچبری سنتی نقش و نگارها توسط گچبر انجام می شود که از سرعت عمل کمتری نیز برخوردار است. همین امر سبب اتلاف زمان خواهد شد؛ اما در سبک مدرن بسیاری از مدل ها به صورت پیش ساخته هستند.

 با یک بررسی کلی خواهید فهمید که گچبری مدرن مزایای بیشتری نسبت به گچبری سنتی دارد و شاید برای شما هم سوال باشد که چرا برخی همواره از گچبری سنتی استفاده می کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که علاقه مندان به گچبری سنتی ترجیح می دهند برای منازل سنتی خود از این سبک استفاده کنند تا در دکوراسیون منزل هماهنگی ایجاد شود. اما گچبری سنتی مجلل تر و با شکوه تر است.

سبک های گچبری سنتی و دستی

گچبری سنتی سقف چگونه است؟

برای گچبری و انتخاب مدل سنتی برای سقف ساختمان ها و منازل ها باید مواردی را مورد بررسی قرار دهید. اصلی ترین عواملی که می تواند در انتخاب طرح گچبری سقف ساختمان تاثیر گذار باشد عبارت اند از:

  • ابعاد فضا
  • رنگ کفپوش
  • نور فضا
  • دکوراسیون منزل
  • چیدمان لوازم منزل

اگر ابعاد سقف ساختمان کوتاه باشد، در این مواقع انتخاب طرح هاي سنگين به هیچ وجه توصیه نمی شود. نورپردازی به ندرت در طرح هاي سنتي هم دیده می شود، اما در نظر داشته باشید که ادغام برخي از مدل هاي سنتي با طرح هاي مدرن می تواند خلاقيت اين هنر را افزایش دهد. اگر دکوراسیون منزلتان مدرن باشد، نباید از گچبری سنتی در سقف ساختمان استفاده کنید. اگر به این نکات توجه داشته باشید زیبایی گچبری ساختمان شما همواره چندین برابر خواهد شد.

اگر می‌خواهید حس ارتفاع و بلندی را در یک فضا ایجاد کنید باید از گچبری های سنتی در طاقچه و استفاده از طاق در سقف استفاده کنید. معمولا در آپارتمان هایی که دارای سقف کوتاهی هستند از این مدل ها استفاده می شود. شما نیز می توانید در گالری سایت ما، طرح های سنتی گچبری را مشاهده کنید و متناسب با سلیقه خود طرح دلخواه خود را برگزینید.

قیمت گچ بری سنتی

امروزه به کار گیری طرح های سنتی اصطلاحا از مد افتاده و طرفداران بسیاری ندارد. ولی استفاده از یک مدل خاص در یک بخش از منزل، بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بیشتر طرح های سنتی با مدل های مدرن ادغام می شوند تا زیبایی خاص و اصیلی ایجاد کنند. قیمت گچبری دستی معمولا بیشتر خواهد بود؛ زیرا از گچبری های سنگین و پیچیده استفاده می شود. در گچبری دستی هم متریال اولیه بیشتری مصرف خواهد شد و هم مدت زمان بیشتری برای اجرای این سبک لازم است.

قیمت گچ بری سنتی

سخن پایانی

شما نیز می توانید متناسب با سلیقه خود طرح دلخواه خود را انتخاب کنید. همچنین با دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان متناسب بودن طرح را با ساختمان خود بررسی کنید و بهترین مدل گچبری را برای منزل خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر قیمت کمی برای انجام عملیات گچبری به شما پیشنهاد شد، حتما به کیفیت مواد شک کنید؛ چرا که لزومی ندارد که یک هنرمند اثر هنری خود را ارزان بفروشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان سایت ما تماس بگیرید.