امروزه نرده‌ ها تنها به عنوان یک وسیله حفاظتی تلقی نمی ‌شوند، بلکه نوعی دکوراسیون نیز محسوب می ‌شوند. هدف اصلی از نصب نرده راه پله، ایجاد تکیه‌ گاهی جهت عبور از پله ‌ها و تأمین امنیت است؛ بنابراین برای انتخاب و نصب نرده راه پله لازم است که به برخی نکات توجه داشت. در ذهن خود راه پله نرده دار و بدون نرده را تصور کنید، به نظر شما کدام یک زیباتر است؟ بدون شک راه پله نرده دار از جذابیت بالاتری نسبت به راه پله بدون نرده برخوردار است‌. در این مطلب توضیحات کلی در رابطه با انواع مدل نرده راه پله اعم از استیل، چوبی، فلزی و شیشه‌ ای‌ را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مدل‌ های مختلف حفاظ راه پله

نرده راه پله همانند سایر تجهیزات انواع مختلفی را شامل می ‌شود و طیف سلیقه‌ ای افراد را پوشش می ‌دهد. البته سلیقه به تنهایی تعیین کننده نوع نرده نیست، چرا که هماهنگی با دکوراسیون نیز در این امر دخیل است. نرده راه پله در طرح ‌های متنوع تولید و به بازار عرضه می‌ شوند. سبک دکوراسیون، انواع متریال و سایر معیارها در فرایند ساخت و تولید پرده راه پله مورد توجه تولیدکننده قرار می‌ گیرد. آگاهی نسبت به انواع مدل‌ های موجود در بازار، از جمله نکات مهم هنگام خرید نرده راه پله است. توجه به دکوراسیون داخلی در انتخاب نرده از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت عدم توجه به به مدل نرده و متریال به کار رفته در ساخت آن، جذابیت مورد انتظار را برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

انتخاب آگاهانه نرده راه پله زیبایی خانه شما را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال استفاده از نرده‌ های ترکیبی در منازل دوبلکس ایده ‌ای بسیار جذاب و مدرن است. هر یک از متریال‌ های به کار رفته در ساخت نرده ویژگی خاصی دارند. همانطور که پیش از این بیان کردیم نرده راه پله در برجسته سازی سبک دکوراسیون داخلی تأثیر به سزایی دارد. در بخش های بعدی به معرفی انواع متریال ساخت نرده خواهیم پرداخت.

نرده چوبی راه پله

چوب که در گروه متریال ‌های طبیعی جای دارد از درختان جنگلی تهیه می ‌شود و در حوزه ساختمان سازی و معماری کاربرد گسترده ‌ای دارد. این متریال طبیعی از ویژگی‌ های منحصر به فردی برخوردار است. استفاده از چوب در طراحی منزل مورد توجه طرفداران سبک روستیک است؛ چرا که ظرافت و زیبایی خاصی به فضا می ‌بخشد. امروزه به کارگیری چوب در دکوراسیون داخلی بسیار رواج یافته است. علاوه‌ بر ساخت نرده راه پله در ساخت راه پله نیز از چوب استفاده می‌ شود. نرده چوبی راه پله با داشتن بافت بی ‌نظیر و منحصر به‌ فرد، زیبایی چشمگیری در دکوراسیون داخلی ایجاد می ‌کند.

چوب عنصری طبیعی است. از این رو موجب گرم‌ تر شدن و افزایش صمیمیت در فضا می ‌شود. یکی از معایب عمده چوب این است که به مرور زمان جلای خود را از دست می ‌دهد. به همین دلیل نگهداری و مراقبت از چوب امری ضروری است که می‌ تواند به افرایش طول عمر نرده‌ ها کمک کند. در ساخت نرده راه پله از چوب روس و راش استفاده می‌ شود که هر یک زیبایی خاصی دارند. از نرده چوبی هم برای راه پله سنگی و هم راه پله چوبی استفاده می‌ شود. اما امروزه با خلق ایده‌ های مدرن، می توان طراحی نرده چوبی را به صورت ترکیبی با شیشه و فلز به کار برد. ساختار نرده‌ های ترکیبی مطابق با طرح‌ های مینیمال شکل می‌ گیرد که با سبک منازل امروزی سازگاری‌ دارد.

انواع مدل نرده راه پله

نرده استیل راه پله

استیل ماده ‌ای بسیار مقاوم و دارای استحکام بالا است. به همین دلیل انتخاب آن برای ساخت نرده راه پله انتخابی ایده ‌آل می ‌باشد. نرده استیل بر خلاف نرده چوبی نیاز به مراقبت خاصی ندارد؛ چرا که سطح استیل با اکسید کروم پوشیده شده است و مانع خوردگی و زنگ زدگی آن می‌ شود. نرده استیل به طور عمده با ترکیبی از شیشه طراحی و تولید می‌ شود.  استفاده از این مدل نرده به دکوراسیون داخلی، جلوه‌ ای بی ‌نظیر می ‌بخشد.

مقاومت بالا در برابر انقباض، رطوبت، انبساط، تابش نور آفتاب و خط و خش از جمله مزایای نرده استیل است. نرده استیل با گذشت زمان دچار تغییر رنگ نمی ‌شود و ظاهر خود را حفظ می‌ کند.‌ علاوه ‌بر این، این نرده به دلیل عدم جذب آلودگی‌ ها در مکان‌ های مختلف عمومی و به ویژه بیمارستان مناسب است.

اگر چه نرده های استیل وزنی سبک دارند، اما ایمنی بالایی را برای افراد فراهم می ‌کنند. نرده‌ استیل در ابعاد و اشکال مختلفی ساخته و بسته به سلیقه افراد و مکان مورد نظر طراحی می ‌شوند‌. نرده استیل کیفیت بسیار بالایی دارد و در تمام شرایط آب و هوایی قابل استفاده است. اما به جای ماندن لکه و اثر انگشت را می ‌توان از معایب نرده استیل به شمار آورد.

نرده استیل برای پله‌ های چوبی، سنگی و شیشه‌ ای کاربرد دارد. انتخاب نرده استیل، امکان به کارگیری کوچکترین جزییات معماری را برای افراد فراهم می ‌کند. نرده 201 و 304 دو نوع رایج نرده استیل هستند. نرده استیل 304 نسبت به نرده استیل 201 قیمت بالاتری دارد. به طور کلی قیمت نرده استیل بر اساس پایه و مدل آن محاسبه می ‌شود. این نرده در طرح‌ های مختلف زیر طراحی می‌ شود:

  • نرده استیل شیشه خور: نرده استیل شیشه خور طرحی مدرن است که نصب آن مطابق با سلیقه مشتری انجام می‌ شود. نرده استیل شیشه خور که در اماکان مختلف مانند بالکن، مجتمع مسکونی، مجتمع تجاری، پشت پنجره و غیره استفاده می‌ شود، در انواع پایه لوله ‌ای، پایه تسمه ای، پایه پروفیلی، پایه طرح‌ دار و غیره موجود است.
انواع مدل نرده راه پله
  • نرده استیل پایه پیچی: نرده پایه پیچی یکی از طرح‌ های جدید نرده استیل است که بر اساس اصول مهندسی در کارخانه تولید و سطح آن جلا داده می ‌شود. این پایه ‌ها در سطوح صاف به صورت پشت سر هم و در راه پله به صورت یک در میان نصب می ‌شوند. البته سلیقه مشتری نیز در این امر دخیل است.
  • نرده استیل افقی: از نرده استیل افقی برای بالکن یا پنجره استفاده می ‌شود و استحکام بالایی دارد. این نوع نرده به صورت تک لوله ساخته و به سنگ نما متصل می ‌شود.
  • نرده استیل پایه دوسر گلابی: نرده پایه استیل گلابی از طرح‌ های پرفروش و پرطرفدار است که مکان‌ های دوبلکس مورد استفاده قرار می ‌گیرد. پایه های نرده استیل پایه دوسر گلابی نقره ‌ای و طلایی رنگ هستند. در ساخت این نوع نرده بیشتر از نوع 304 استفاده می‌ شود.

نرده شیشه ای راه پله

شیشه متریالی دکوراتیو است که به دلیل شفافیت خاص در طراحی ساختمان، زیبایی خاصی را به فضا می‌ بخشد. این متریال با عبور نور از خود باعث روشنایی فضا می‌ شود. شاید برایتان عجیب باشد که استفاده از شیشه در دکوراسیون داخلی به عنوان نرده راه پله می ‌تواند حفاظت کافی را ایجاد کند. اما با مطالعه ویژگی ‌های این متریال ایده‌ آل قطعا آن را برای ساخت نرده مورد توجه قرار خواهید داد.

 شیشه ماده ‌ای شکننده است و در اثر ضربه شکسته می ‌شود. اما در ساخت نرده راه پله از تنوع نشکن آن استفاده می ‌شود. شیشه نشکن در برابر تغییرات آب ‌و هوایی مقاومت بالایی دارد و امنیت لازم را برای افراد به ارمغان می‌ آورد. شیشه لمینیت و شیشه سکوریت از جمله شیشهئ‌های مطلوب برای ساخت نرده راه پله هستند که در برابر ضربه و فشار از مقاومت بالایی برخوردارند.

نصب پانل و حفاظ های شیشه ای باید توسط فرد متخصص انجام شود. چرا که این افراد نسبت به نکات ایمنی نصب آگاهی کافی دارند. برای جلوگیری از خطر سقوط حفاظ های شیشه ‌ای هنگام نصب، از مهارکننده شیشه استفاده می ‌شود. با توجه به سیستم مهارکننده‌، شیشه‌ هایی که در برابر ساخت نرده راه پله استفاده می‌ شوند در دو نوع لمینیت دو لایه و سکوریت تک لایه هستند. نصب این شیشه ‌ها به صورت یکپارچه، با پایه و گارد صورت می ‌گیرد.

انواع مدل ‌های نرده شیشه‌ ای شامل نرده شیشه ‌ای اسپیگات، نرده شیشه ‌ای اکسپوز و نرده شیشه ‌ای فیکس پوینت هستند. استفاده از این مدل شیشه ‌ها در ساخت نرده چشم اندازی زیبا و جذاب ایجاد می‌ کند. مشاهده فضای پشت پرده، بدون هیچ گونه مانعی حالتی شگفت انگیز فراهم می ‌آورد.

ابزار آلاتی که در نصب شیشه استفاده می‌ شوند، غالبأ از جنس استیل ضد زنگ و آلومینیوم هستند که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند.  از جمله مزایای نرده شیشه می ‌توان به پاک کردن لکه و آلودگی در کوتاه‌ ترین زمان ممکن و تامین روشنایی فضا اشاره کرد‌.

استفاده از نرده شیشه ‌ای برای سایر مناطق جغرافیایی انتخابی ایده ‌آل است؛ چرا که به مرور زمان کیفیت خود را حفظ می ‌کند و دچار آسیب نمی‌ شود. شیشه در مقایسه با سایر مصالح از ظرافت و شفافیت بالاتری برخوردار است. به همین دلیل در طراحی مدرن امروزه توانسته جایگاه ویژه ‌ای را به خود اختصاص دهد.

نرده فلزی راه پله

نرده های فلزی نمونه ‌ای از نرده‌ های مستحکم و مقاوم شناخته می ‌شوند. یکی از نکات مهم مربوط به این دسته از نرده ‌ها، جلوگیری از زنگ زدن آن‌ ها است. نرده های فلزی در مقایسه با انواع دیگر نرده، امنیت بالاتری داشته و نیز مقرون به صرفه تر هستند. نرده آهنی در حالت معمول به رنگ خام و سیاه رنگ است. اما آهن خاصیت رنگ پذیری دارد و افراد می ‌توانند مطابق با سلیقه خود نرده آهنی را رنگ‌ کنند.

انواع مدل نرده راه پله

نتیجه گیری

به طور کلی انتخاب طرح و نوع متریال مورد نظر برای ساخت نرده راه پله به سلیقه شما بستگی دارد. اما بهتر است پیش از هرگونه اقدام با طراحان و معماران فعال این حوزه مشورت‌ های لازم را انجام دهید تا آن ها با توجه به دکوراسیون داخلی ساختمان، اقدامات لازم را انجام دهند. در این مطلب شما را با ویژگی‌ های بارز انواع نرده‌ های راه پله آشنا کردیم.