پتینه کاری در واقع هنری است که به وسیله آن می توان ظاهر اشیا، اجسام و دیوارها را به شکل کهنه و قدیمی نشان داد. از آن جایی که این هنر امروزه بسیار مورد توجه مردم به ویژه در صنعت معماری قرار گرفته است، در نمای داخلی بسیاری از ساختمان ها از پتینه کاری استفاده می کنند. پتینه کاری انواع مختلفی دارد و با استفاده از متریال های مختلفی انجام می شوند. مهم ترین انجام پتینه کاری ها، شامل پتینه مجسمه، پتینه چوب، پتینه ایتالیایی و پتینه ساختمان هستند. در ادامه این مقاله به طور کامل درباره پتینه کاری و انواع تکنیک های آن توضیح داده ایم. همراه ما باشید:

پتینه کاری چیست؟

رنگ یا جسمی که با گذر زمان اکسایش پیدا کرده و ظاهری فرسوده و قدیمی گرفته است، پتینه نام دارد. هنر پتینه کاری به فعالیتی گفته می شود که طی آن با استفاده از رنگ ها و مواد مختلف، ظاهر اجسام، اشیا یا دیوارها را به حالتی کهنه تبدیل می کنند. به عبارت دیگر، پتینه کاری هنر لعاب دادن به اجسام است که باعث ایجاد ظاهری قدیمی و سنتی در آن ها می شود. این هنر در انواع مختلفی انجام می شود و می توان طرح، رنگ و سبک اجرای متفاوتی را برای هر کار انتخاب کرد. با استفاده از پتینه کاری می توان طرح های متنوع و بسیار زیبایی را روی دیوارها و اجسام اجرا کرد. علاوه بر زیبایی، پتینه کاری دیوارها بسیار ماندگار نیز هست و دیوارها را برای مدت طولانی تری سالم نگه می دارد.

از کاربرد پتینه کاری چه می دانید؟

پتینه کاری کاربرد های گوناگونی دارد و می توان از آن برای طیف وسیعی از اجسام استفاده کرد. با استفاده از پتینه کاری، ظاهر اجسام، اشیا و دیوارهای مختلف را به حالتی کهنه و فرسوده تبدیل می کنند. مهم ترین انواع پتینه کاری ها، پتینه چوب، پتینه مجسمه و پتینه ساختمان هستند؛ مهم ترین کاربرد پتینه در دکوراسیون داخلی ساختمان ها و در صنعت معماری است. در کاربردهای معماری نیز پتینه های ایتالیایی، فرشته، موتیف و ورق طلا از پرطرفدار ترین پتینه ها هستند.

از کاربرد پتینه کاری چه می دانید؟

با انواع پتینه کاری آشنا شوید

پتینه کاری انواع مختلفی دارد که به چند زیر شاخه اصلی تقسیم شده اند. شاخه های اصلی پتینه کاری به شرح زیر هستند:

  • پتینه کاری چوب

پتینه کاری چوب به فعالیتی گفته می شود که طی آن با ترکیب رنگ های مختلف و ایجاد لایه های رنگی روی چوب، به آن حالتی کهنه و فرسوده می دهند. پتینه کاری چوب از جمله پرطرفدارترین راه های زیبا سازی وسایل چوبی است. در واقع با استفاده از هنر پتینه کاری می توانیم دکوراسیون چوبی خود را، آنتیک یا کهنه کنیم. پتینه کاری چوب انواع مختلفی دارد و در هر یک از آن ها متریال اصلی کار متفاوت است. به طور مثال ممکن است از رنگ های جوهری، شاپان و… استفاده شود. این پتینه کاری در طرح ها و رنگ های مختلفی انجام می شود.

  • پتینه کاری مجسمه

پتینه کاری مجسمه برای انواع مجسمه ها انجام می شود. برخی از مجسمه ها در اندازه های بسیار بزرگ هستند و حتی برای دکور خارج از ساختمان استفاده می شود. برخی از مجسمه ها نیز کوچک هستند و برای دکوراسیون داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. برای تمام این مجسمه ها می توان هنر پتینه کاری مجسمه را اجرا کرد. مجسمه با جنس های مختلفی چون چوب، مرمر، رزین ساخته می شوند. با استفاده از پتینه کاری مجسمه می توان انواع مختلف چوب را با متریال های مختلف پتینه کرد و به آن ظاهر کهنه و قدیمی داد.

  • پتینه کاری ایتالیایی

شواهد تاریخی نشان می دهد اولین کسانی که از هنر پتینه استفاده کردند، ایتالیایی ها بوده اند. پتینه ایتالیایی از مهم ترین و پرطرفدارترین تکنیک ها در زمینه نقاشی و رنگ است. حدود ده سال است که پتینه ایتالیایی وارد ایران شده و به کاری پرطرفداری تبدیل شده است. پتینه کاری ایتالیایی با استفاده از رنگ های پتینه ایتالیایی انجام می شود.

  • پتینه کاری ساختمان

امروزه پتینه کاری در صنعت معماری و ساختمان به فعالیتی بسیار پرطرفدار و محبوب تبدیل شده است. با اسنفاده از پتینه می توان نمای داخلی ساختمان و دیوار های آن را به حالتی کهنه و فرسوده تبدیل کرد. این اقدام ظاهر بسیار زیبایی به خانه یا محل کار شما می دهد. پتینه کاری ساختمان با متریال ها و در متودهای مختلفی انجام می شود.

انواع پتینه کاری ساختمان

در صنعت معماری و ساختمان سازی، هنر پتینه کاری کاربرد بسیاری دارد و انواع تکنیک های آن نیز بسیار متنوع است، اما در سه زیر شاخه اصلی تقسیم می شود که به شرح زیر هستند:

  • پتینه های رنگ روغن

این نوع از پتینه کاری های توسط مواد روغنی و رنگ روغن ها انجام می شوند؛ به عبارت دیگر مواد اصلی انجام این فعالیت، رنگ های روغنی و پیگمنت های رنگ روغن هستند.

  • پتینه های آکریلیک

مواد اصلی انجام این پتینه، آکریلیک ها که بر پایه آب هستند، می باشند. رنگ دهی اجسام در این نوع از پتینه ها، توسط پیگمنت های مرتبط بر پایه آب انجام می شود.

  • پتینه های پلاستر

پتینه کاری پلاستر شامل دو نوع برجسته و صاف است. به طور کلی پتینه کاری پلاستر به این معنا است که در آن از خمیر برای شکل دهی به اجسام استفاده می شود.

انواع پتینه کاری ساختمان

سخن آخر

پتینه کاری هنری است که طی آن با استفاده از متریال های مختلف می توان اجسام و اشیا را به ظاهری کهنه و قدیمی در آورد. امروزه پتینه کاری به هنری بسیار پرطرفدار تبدیل شده است؛ چرا که می تواند ظاهر اجسام و دیوار ها را از حالت همیشگی آن ها خارج کند و ظاهری نو و منحصر به فرد به آن ها دهد. مهم ترین انواع پتینه کاری ها شامل پتینه مجسمه، پتینه چوب، پتینه ایتالیایی و پتینه ساختمان هستند. پتینه کاری را می توان در انواع و طرح های مختلفی انجام داد. متریال هر نوع از پتینه متفاوت است. با استفاده از پتینه کاری ساختمان می توان دیوار ها و نمای داخلی ساختمان را به حالتی کهنه و قدیمی تبدیل کرد. در انتخاب نوع پتینه کاری خود، باید رنگ ها و متریال مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.