بدون شک اسم تایل بارها به گوشتان خورده است. یکی از مواردی که در قسمت دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد، تایل ها هستند. تایل ها ضمن اینکه باعث زیبایی ظاهری می شوند، در قسمت  نورپردازی نیز می توانند زیبایی چشم گیری را به وجود بیاورند. شرکت های گوناگونی در زمینه تایل ها کار می کنند. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم تایل ها در دکوراسیون کنونی نقش انکار ناپذیری دارند. بیشترین کاربرد تایل ها، استفاده از آن ها به عنوان تایل سقفی است. در ادامه همراه ما باشید تا شما را بیشتر با انواع تایل سقفی گچی آشنا کنیم:

با تایل گچی بیشتر آشنا شوید

تایل های سقفی از انواع سقف کاذب هستند که موارد استفاده زیادی دارند. این محصولات از متریال متنوعی ساخته می شوند. این گوناگونی نوع تایل سقفی باعث شده تا استفاده های گوناگونی داشته باشند. یکی از مزایای سقف های تایلی این است که می تواند تاسیسات و زیر ساخت های نظیر لوله ها را پوشش دهد. تایل از یکسری صفحه های خشک گچی با مقاطع های گالوانیزه که سطح آن با کاغذ مستحکمی به اسم کرافت پوشیده شده، ساخته می شود. این محصول به اسم های دیگری چون گچ برگ، کناف، پانل و صفحات روکش دار گچی نیز شناخته می شود. اما دقت داشته باشید اسم اصلی و علمی این محصول گچ برگ است.

معرفی تایل سقف گچی

یکی از بارزترین  و محبوب ترین انواع تایل سقفی، تایل سقف گچی است. تایل سقفی گچی به اسم سقف شبكه (click) نیز معروف هستند. با هدف افزایش دوام و ماندگاری تایل در برابر نفوذ آب در اماکن مرطوب و تاسیساتی، در قسمت پشتی تایل روکش آلومینیوم تعبیه می شود. این صفحه ها در انواع دیگری مثل ساده با روکش PVC، سوراخ دار دایره ای، مربعی و بدون روکش ساخته و به بازار عرضه می شوند. تایل سقفی گچی بر روی سقف اصلی کار تعبیه شده و یک شبکه سازه سپری دارد. این تایل به واسطه آویز به سقف اصلی می چسبد و تایل سقفی گچی درون این شبکه سقف تعبیه می شوند. تایل گچی سقفی در دو نوع ساده (فاقد خاصیت صوتی) و آکوستیک (دارای خاصیت صوتی) ساخته و در ابعاد 60*60 سانتی‌متر به بازار عرضه می شود.

تایل گچی سقفی ساده

یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین  تایل‌ های سقفی گچی، کناف های ساده هستند که در اندازه ۶۰*۶۰ ساخته شده و به طور مرتب کنار همدیگر قرار گرفته می شوند. این سقف ‌ها جلوه جذاب و یکسانی در محیط به وجود می آورند و برای محیط های مسکونی، اداره ‌ها، مراکز تجاری، فروشگاه‌ ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. از مزایای این نوع تایل گچی می توان به اجرای سریع و هزینه مناسب آن اشاره کرد. تایل ‌های گچی ساده فاقد سوراخ و فاقد ویژگی های  جذب صوت هستند و در انواع بدون روکش و با روکش  به بازار عرضه می‌ شوند. تایل‌ های بدون روکش به شکل ساده یا رنگ شده سفید به بازار عرضه می شوند.

تایل گچی سقفی ساده

تایل ‌های رنگ شده

تایل‌ های رنگ شده با رنگ اکریلیک سفید، آنتی استاتیک و ضد باکتری آکنده شده اند. رنگ مورد استفاده در این جنس از تایل ‌ها مانع از رشد میکرو ارگانیسم‌ های موجود در محیط بر روی سطح تایل می شود. تایل های رنگ شده از دید هزینه  می توانند گزینه مناسبی برای پوشاندن سقف ‎‌های کاذب شبکه ای باشند. این نوع تایل‌ های گچی سقفی، کاربرد زیادی در سرویس بهداشتی عمومی، سالن ‌های پرورش مواد غذایی و غیره دارند. البته شایان ذکر است که در محیط های که رطوبت آن زیاد است، باید تایل‌ های گچی رنگ شده روکش دار را مورد استفاده قرار داد.

تایل گچی با روکش پی وی سی

از دیگر تایل ‌های سقفی گچی که کاربرد زیادی در بین عموم مردم دارند؛  می توان تایل ‌های گچی روکش دار را نام برد. روکش این تایل ‌ها از پی وی سی است و به وسیله آن، از استحکام، ماندگاری بالا در برابر رطوبت، حرارت و تجمع حشرات برخوردار است. به همین سبب می ‌توان از این نوع تایل‌ های گچی، در سرویس بهداشتی، حمام، استخر  و غیره استفاده کرد.

این تایل ها در سقف‌ های کاذب مشبک کناف مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات در چهار طرح متنوع ساخته و به بازار عرضه می شوند. می توان تایل‌ های گچی طرح دار را با پوشش آلومینیوم در پشت آن را تولید کرد. تایل‌ های طرح دار با روکش pvc  از سطح نهایی زیبا و جذابی برخوردار هستند. مزیت مختص این گونه تایل ‌ها این است که احتیاجی به رنگ آمیزی ندارند و تمیز کردنشان آسان است. با این نوع تایل سرعت کار نیز می تواند بالا رود.

تایل‌ های روکش آلومینیوم

تایل ‌های با روکش آلومینیوم در اماکنی که امکان ریزش آب در پشت تایل آن وجود دارد، کاربرد دارند. از این مناطق می توان به محیط های مرطوب و شرجی و محل عبور لوله ‌های تاسیسات است، اشاره کرد. کاربرد این تایل ها در این مکان ها به سبب دارا بودن مقاومت زیاد نسبت به انواع دیگر است. درجه استحکام این نوع سقف ‌ها نسبت به تایل‌ هایی که دارای روکش پی وی سی هستند، زیاد است. به دلیل همین ویژگی، هزینه آن نیز نسبت به بقیه زیاد خواهد شد‌.

تایل‌ های روکش آلومینیوم

تایل گچی طرح دار

اگر برای شما زیبایی تایل‌ های گچی حرف اول را می زند، پس شما باید به سراغ تایل ‌های گچی که از نوع طرح دار هستند، بروید. البته گوناگونی این تایل‌ها زیاد نیست، ولی با وجود این از طرح ‌های جذابی برخوردار هستند. از آنجایی که این تایل‌ ها قابلیت و توانایی زیادی در برابر رطوبت و حشرات ندارند، شایسته است پشت آن با اوراق آلومینیومی پوشانده شود.

تایل‌ های گچی آکوستیک

از میان انواع دیگر تایل‌ های سقفی گچی، می توان به تایل ‌های آکوستیک گچی اشاره کرد که از استحکام زیادی در برابر صدا برخوردار هستند. به همین دلیل در محیط هایی مانند بانک ‌ها، کتابخانه ها، سینماها، سالن ‌های آمفی تئاتر، سالن های ضبط موسیقی و فضاهایی که باید مانع از خروج و ورود صدا شود، بیشتر به کار گرفته می شود.

در پشت این تایل‌ ها لایه فلیس با هدف ممانعت از فروریزی و نشر ذره های پشم معدنی وجود دارد. رنگ لایه فلیس، دارای سفید یا مشکی است که به خصوص رنگ مشکی آن موجب افزایش زیبایی تایل ها و در نتیجه همه محیط می‌‌ شود.

تایل‌ های فلزی

این نوع تایل از نوع آلومینیوم است و در پشت آن فلیس مشکی وجود دارد. تایل‌ های فلزی ویژه نصب بر روی سازه های سپری T24 هستند. در این محصولات سطح تایل پس از نصب آن، حدود ۸ میلیمتر پایین تر از سپری تعبیه می شود. سوراخ ‌های روی تایل به صورت دایره‌ هایی به قطر ۱/۸ میلی ‌متر هستند که فاصله مرکز به مرکز این سوراخ ها از هم حدود ۵ میلیمتر است.

تایل‌ های پوشالی

این تایل ها از پشم چوب طبیعی و پودر مگنزیت که با آب مخلوط و استحکام یافته اند، ساخته شده است. این تایل ها مقاومت خوبی در برابر ضربات مکانیکی دارند. همچنین این تایل ها ماندگاری زیادی در برابر رطوبت دارند. همچنین توانایی رنگ پذیری دارند و جاذب صوت هستند. در نتیجه برای آکوستیک نمودن فضاهای ورزشی، آموزشی، سالن‌ های آمفی تئاتر، استخرها، ساختمان‌ های اداری و غیره بسیار متناسب هستند. این محصولات با سطح و ساخت زیبا و همچنین توانایی رنگ پذیری، این امکان را به معماران و طراحان داخلی می دهند که با آن فضاهایی بسیار جذاب در طیف‌ های رنگی متفاوت و گوناگونی ایجاد می کنند.

مزایای تایل سقفی گچی

 این تایل ها به آسانی قابل نصب هستند و سرعت بالایی در هنگام نصب دارند.

این نوع تایل ها به راحتی به فضای تاسیساتی پس از نصب دسترسی دارند و از خروج صدا جلوگیری می کنند‌. تایل سقفی گچی آکوستیک صدا را توسط سوراخ هایی که بر روی آن ها قرار گرفته است یا مواد متنوعی که جذب صدا را برعهده گرفته است، به بالای سقف می فرستند. در نتیجه مانع از خروج صدا به بیرون می شود.

از مزایای دیگر آن می توان به تعمیر و نگهداری آن اشاره کرد.

 با این تایل ها می توان اقدامات رنگ آمیزی را حذف کرد.

 یکی از مهم ترین مزیت های تایل های سقفی سبک بودن و مقاومت آن در برابر آتش سوزی است.

همچنین تایل های سقفی در برابر ضربه مقاوم هستند و با محیط زیست سازگاری مناسبی دارند.

پوشش زیر تایل سقفی

ملات سیمان از زیر ساخت هایی است که همیشه مورد استفاده مردم قرار می گیرد. وقتی که می خواهید از ملات سیمان استفاده کنید، باید رابیتس فولاد سیاه را به کار ببرید. اما اگر شما قصد دارید به جای ملات سیمان، ملات گچ را به کار ببرید، می توانید از رابیتس گالوانیزه استفاده کنید.

مراحل اجرای تایل سقفی گچی

  1. نخستین مرحله در اجرای تایل سقفی گچی، اجرای زیرسازی آن است.
  2. در مرحله دوم شما باید نوع و آرایش تایل را بر اساس خصوصیات متنوعی مانند نوع پوشش، نوع عایق گذاری و دوام آن اندازه گیری کنید. شما باید به جدول درج شده در دفترچه یادداشت خود نگاه کنید. در
  3. مرحله سوم دریچه های در دسترس تایل سقفی، چراغ توکار در سقف و خروجی تهویه به کار می بندند.
  4. آخرین مرحله، اجرای تایل سقفی است در بخش پشتی سقف عایق ها را بر می گمارند. پس از بر گماشتن عایق، درزگیری و رنگ آمیزی به عمل می آید.

هزینه اجرای تایل سقفی گچی

هزینه اجرای تایل ها با توجه به نوع و جنسی که در نظر دارید، می تواند تفاوت داشته باشد. ولی این برای همه آشکار است که قیمت های آن کاملا مناسب است. اما باید به این موارد دقت  کرد که نوع، جنس، طرح  و کیفیت مورد نظر شما در تعیین قیمت ها تاثیر دارد. قیمت ها بر اساس این موارد متغییر هستند.

هزینه اجرای تایل سقفی گچی

سخن پایانی

ما در این مقاله به تعریف تایل های سقفی و انواع آن پرداختیم و مختصر مزایای آن را نیز توضیح دادیم. برای نصب این تایل ها شما باید از افراد متخصص کمک بگیرید. امید است که بهره کافی را از این مطالب برده باشید.